Wpływ witamin B na odchudzanie

zapytajsiefarmaceuty.pl
zapytajsiefarmaceuty.pl
[Głosów:0    Średnia:0/5]

Niedobór witamin, na przykład witamin z grupy B może powodować problemy z odchudzaniem.
Witaminy B biorą udział w przemianach cukrowo-tłuszczowo-białkowych i ich niedobór może zahamować te przemiany.

Nieprawidłowe odżywianie, może spowodować braki tych witamin w organizmie.
Przykładowo w XIX wieku ludzie na dalekim wschodzie, gdy zaczęli jeść w dużej ilości oczyszczony (biały) ryż zaczęli zapadać na chorobę beri beri, ponieważ przestali spożywać otoczkę ziarna ryżu (otręby), które spożywali od pokoleń. A w tej otoczce jest najwięcej witaminy B1.

Kolejną przyczyną braku tych witamin może być to, że nasze pożywienie zawiera coraz mniej witamin. Zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, gdy brakuje świeżych warzyw i owoców, nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej dawki witamin. Ogólne działanie witamin z grupy B:

  • zmniejszają stres
  • aktywują enzymy
  • działaj na uklad nerwowy
  • biorą udział w tworzeniu neuroprzekaźników – np. serotoniny

Uwaga: kawa i alkohol niszczą witaminy B, także niezdrowa dieta pełna tłuszczy i słodyczy powoduje zakwaszenie organizmu i zmniejszenie mikroflory jelitowej, a to przyczynia się do braków witamin B.
Źródłami witamin z grupy B są pełnoziarniste pieczywo, kasze, otręby, tłuste ryby, orzechy, wątroba, niektóre mięsa, drożdze.

Wpływ witamin B na odchudzanie

Witamina B1 – aneuryna, tiamina

Działanie

Witamina odkryta przez Polaka, Kazimierza Funka. Uczestniczy głównie w przemianie pośredniej węglowodanów. Np. ważna rekcja to oksydacyjna dekarboksylacja alfa-ketokwasów, a szczególnie kwasu pirogronowego i alfa-ketoglutarowego. Wspomaga działanie tyroksyny i insuliny. Im większe spożycie węglowodanów tym większe zapotrzebowanie na witaminę B1.

Niedobór

Powoduje zaburzenia czynności układu nerwowego, depresję, niewydolność krążenia, zaburzenia układu pokarmowego, chorobę beri-beri.
Alkohol może powodować niedobory witaminy B1.

Źródła

Drożdże piwowarskie, otręby, groch, fasola, soja, orzechy, wątroba, nerki, serce, mięso wieprzowe

Witamina B2 – ryboflawina

Działanie

Bierze udział w reakcjach dostarczających energii, w spalaniu węglowodanów.

Niedobór

Powoduje niedokrwistość, problemy ze wzrokiem i widzeniem

Źródła

Wątroba, migdały, pieczarki, sery, fasola, groch, soja.

Witamina B6 – PP, pirodoksyna

Działanie

Witamina B6 bierze udział w metabolizmie białka i tłuszczu, wchodzi w skład enzymów które je trawią.

Niedobór

Niedobór może spowodować powstawanie kamieni nerkowych.

Źródła

Mięso, ryby, drób, jajka, mleko, brązowy ryż, zielony grosze, banany, drożdże, kapusta, kalafior, marchew, szpinak, fasola, zboża (kiełki pszenicy), soja, ziemniaki, orzeszki ziemne.

Witamina B12 – kobalamina

Działanie

Witamina B12, czyli kobalamina lub cyjanokobalamina, bierze udział w przemianie białek, tłuszczy i węglowodanów.
Wpływa na energetyczną przemianę materii, więc daje energię do aktywności, ma wpływ na pracę mięśni, ułatwia przemianę tłuszczu oraz (uwaga!) pobudza apetyt.

Witamina B12 dodaje energii, na przykład do ruchu i ćwiczeń. Co prawda odsamego ruchu się nie schudnie, ale ruch wspomaga nieco odchudzanie.

Niestety nie ma jednoznacznych naukowych dowodów na wpływ suplementacji (tabletek lub zastrzyków) witaminy B12 na odchudzanie.

Niedobór

Niedobór witaminy B12 wpływa na niemożność przyswojenia witaminy B1

Źródła

Wątroba, nerki i serce, chude mięso, ryby, skorupiaki, owoce morza, sery, jajka.

Podsumowanie

Współczesne nawyki żywieniowe mogą prowadzić do braków którejś z witamin B. Jeżeli jesz wysoko przetworzone pożywienie (np. biały ryż) i nie jesz powyżej przedstawionych produktów żywnościowych, albo jesz ich zbyt mało – może grozić ci brak którejś z tych witamin. Dodaj do swojej diety drożdze, wątróbkę itp aby zapewnić dostarczanie witamin. Możesz też kupić suplementy witaminowe chociaż zdrowiej jest spożywać naturalne jedzenie bogate w witaminy. Braki witamin z grupy B mogą utrudniać przemianę węglowodanów, tłuszczy i białek, a przez to będziesz mieć mniej energii i trudniej będzie Ci schudnąć.

Niestety, nie ma naukowych dowodów na wpływ dodatkowego zażywania witamin z grupy B na odchudzanie, o ile dana osoba nie ma niedoboru tych witamin. Dlatego zastrzyki czy tabletki np. z witaminą B12 nie są niestety cudownym środkiem odchudzającym.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*