Odchudzasz się uważaj na sól!

zapytajsiefarmaceuty.pl
zapytajsiefarmaceuty.pl
[Głosów:1    Średnia:5/5]

Nadmiar soli w diecie nie tylko jest niezdrowy, ale też w podstępny sposób przeszkadza osobom które chcą zrzucić zbędne kilogramy. Zobacz jak i dlaczego. Nawet jeśli myślisz że nie jesz dużo soli, przeczytaj do końca.

Sól zatrzymuje wodę

Gdy jesz dużo soli, to organizm gromadzi wodę, żeby zrównoważyć tą sól (mówiąc w uproszczeniu). A woda sprawia że ważysz więcej, masz większy obwód w pasie, wyglądasz grubiej.

Woda, tłuszcz i zdrowie

Oczywiście celem diety powinno być pozbywanie się tłuszczu, a nie wody. To tłuszcz przeszkadza osobom otyłym, i trzeba się go pozbyć, natomiast woda jest przydatna, a odwadnianie się jest niezdrowe. Wynikałoby z tego że nadmiar wody nam nie przeszkadza, gdyby nie to że…

Twój dobry wygląd

…dla wielu osób poza zdrowiem liczy się także dobry wygląd. A to czy wyglądasz grubo od nadmiaru tłuszczu czy soli i wody to na jedno wychodzi – i tak wyglądasz źle, jak nadęty balon.

Uwaga na stawy

Druga ważna sprawa to twoje stawy – na przykład kolana. Jeżeli ważysz za dużo, to nie jest ważne czy masz za dużo tłuszczu czy wody – i tak możesz sobie zniszczyć stawy przez to że twój ciężar jest zbyt duży.

Co zatem zrobić by sól nie przeszkadzała?

Należy pić

Po pierwsze, pamiętaj, że należy pić wodę. Nie namawiam cię do odwodnienia się w imię walki z kilogramami, o nie. To byłoby nierozsądne. Trzeba pić wystarczającą ilość płynów, najlepiej wody albo herbaty. Dobre są też soki warzywne.

Jest taka opinia, że trzeba pić 8 szklanek wody dziennie – ale to bzdura, nie ma badań potwierdzających że musi to być 8 a nie np. 6, 7 albo 9 szklanek. W każdym razie staraj się pić raczej dużo ale bez przesady – litr wody dziennie też jest ok.

Wiesz już że nie można się odwodnić w pogoni za szczupłą sylwetką, przejdźmy teraz do tego co zrobić z solą.

Odzwyczajanie od soli – mniejsze dawki

Po pierwsze – zmniejsz ilość soli którą dosypujesz do potraw. Gdy gotujesz coś – na przykład zupę – daj tam mniej soli. Gdy jesz – na przykład jajecznicę albo jajko na miękko – też dawaj coraz mniej soli, za każdym razem troszkę mniej. Dzięki stopniowemu zmniejszaniu zmniejszaniu nie zauważysz różnicy w smaku, a soli będzie mniej.

Gdzie jest sól

Gdzie jeszcze jest sól? Bardzo duże ilości są w przetworzonym jedzeniu ze sklepu – w gotowych sałatkach, rybach w słoiku lub puszcze, konserwach, wędlinach, pieczywie nie wspominając już o wszystkich czipsach, chrupkach, paluszkach itp.

Co zatem robić? Przede wszystkim zrezygnować z głównych źródeł soli – czyli potraw które są tak słone, że to wyraźnie czuć w smaku – na przykład czipsy lub słone paluszki.

Po drugie, starać się kupować mniej przetworzonej żywności, a więcej przyrządzać samemu. Wiem, że to zajmuje czas, dlatego nei piszę o tym żeby całkowicie zrezygnować z gotowego jedzenia, tylko trochę je ograniczyć.

Ja trochę się odzwyczaiłem od soli, i teraz wyraźnie czuję że gotowa żywność jest słona – Ty też tak możesz, gdy ograniczysz sól zaczniesz czuć ile soli dosypują do gotowego przetworzonego jedzenia producenci.

Inna sprawa, że odchudzając się według moich wygodnych sposobów w naturalny sposób zmniejszysz ilość soli którą spożywasz – ale to będzie tylko dodatek do tego że schudniesz – to jest najważniejsze :).

Wody niskosodowe

Niektórzy uważaj że warto kupować wody mineralne lub stołowe oznaczone na opakowaniu jako niskosodowe – ale tak naprawdę nie ma to sensu. Większość wód mineralnych, stołowych i tym podobnych w Polsce ma niską zawartość sodu, niezależnie od napisu na opakowaniu. poza tym ilość soli (czy też sodu – bo sól kuchenna to chlorek sodu) w wodach jest tak niska, że nie warto się nią przejmować. W całej butelce może być tyle soli co w kilku plasterkach kiełbasy.

Przyprawy

Zamiast soli możesz dodać przyprawy, żeby jedzenie było smaczniejsze – na przykład bazylię, majeranek, rozmaryn, kolendrę, pietruszkę, oregano, miętę…

Sól a ciśnienie

Szczególnie osoby o wysokim ciśnieniu powinny unikać soli – jest dla nich szczególnie niezdrowa, stanowi wręcz zagrożenie życia (zwłaszcza długookresowy wpływ soli na zawały, udary itp).

Inna sprawa jest z osobami które maja zbyt niskie ciśnienie – tym sól może podnieść ciśnienie, przez co będą na przykład mniej ospałe i nieprzytomne rano. Ale otyłych osób z niskim ciśnieniem jest znacznie mniej.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*