Mięso i ryby w diecie dziecka

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Mięso i ryby są produktami, po które sięgamy stosunkowo często. Czy jednak, zwłaszcza mięso, jest odpowiednie i polecane w diecie małego dziecka? Przecież coraz częściej słyszy się o oszustwach ze strony producentów, którzy chcąc odświeżyć mięso poddają je wielu czynnościom, jak chociażby mycie przeterminowanych produktów. Czy zatem lepszym rozwiązaniem nie jest całkowita eliminacja mięsa i wprowadzenie diety wegetariańskiej?

Lekarze są zdania, że w diecie dziecka nie powinno zabraknąć mięsa oraz ryb, gdyż są one źródłem białka, którego młody organizm potrzebuje do prawidłowego rozwoju oraz żelaza istotnego w procesie tworzenia czerwonych krwinek potrzebnych do transportowania tlenu. Spadek żelaza prowadzi do osłabienia oraz anemii.
W mięsie oraz rybach znajduje się także witamina B12, której nie ma w żadnych innych produktach spożywczych, a która to odpowiada między innymi za produkcję czerwonych krwinek, przeciwdziała niedokrwistości, usprawnia pracę układu nerwowego, wspomaga proces uczenia się i koncentracji.
Innymi cennymi składnikami mięsa i ryb są cynk, jod oraz tłuszcz, dające energię oraz regulujące pracę hormonów.

Dokonując wyboru produktów mięsnych oraz ryb, podobnie jak innych produktów spożywczych, należy zwracać uwagę na ich skład.
Wybierając mięso białe, kurze czy indycze, należy wybierać to chude, bowiem takie zawiera około 20% dobrze przyswajalnego białka potrzebnego do budowy tkanek i tylko 2% tłuszczu.
Wiele osób obawia się hormonów, jakimi karmione są zwierzęta hodowlane, by szybciej rosły. Warte podkreślenia jest to, że odżywki takie są drogie, w związku z czym hodowla nie byłaby opłacalna, więc nie jest praktykowana.
Inną obawą jest obecność w mięsie pozostałości po lekarstwach. Zwierzęta hodowlane chorują a wówczas leczone są antybiotykami, które trafiają nie tylko do mięsa, ale wraz z odchodami do gleby, na której rosną warzywa czy owoce, trafiają też do wody, wobec czego są one przenoszone do naszego organizmu nie tylko w mięsie. Mając możliwość skorzystania z drobiu pochodzącego z gospodarstw ekologicznych, warto wykorzystać ją i zaopatrywać się w mięso właśnie tam.

O ile mięso jest produktem, po który warto sięgać, o tyle odradza się spożywania wędlin. Wiele z nich zawiera sporą ilość soli, wody oraz sztucznych substancji. Wybierając wędliny warto kupić te wysokogatunkowe, chude, znanych i wiarygodnych firm.

Ci, którzy zdecydowali się jednak na wyeliminowanie mięsa, muszą nieco bardziej przyłożyć się w codziennym komponowaniu jadłospisu. Nie wystarczy tu bowiem wprowadzenie soi, która w nadmiarze nie jest wskazana.
Produkty roślinne są bogate w białko, jednak jest ono znacznie mniej przyswajane. Warto komponować menu, które łączy w sobie nabiał, zboża, jajko lub rybę, owoce oraz warzywa.
Z uwagi na to, iż w diecie wegetariańskiej znajduje się mała ilość cholesterolu potrzebnego do produkcji hormonów płciowych, dziewczynki, które nie jedzą mięsa mogą mieć problem z zajściem w ciążę.

W diecie zarówno dziecka, jak i dorosłego człowieka, nie powinno zabraknąć ryb. Warto sięgać po nie co najmniej dwa razy w tygodniu. Są one cenne ze względu na obecność w nich nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym kwasów omega-3.

Niestety, wiele dzieci nie przepada ani za smakiem mięsa, ani tym bardziej ryb. C wówczas zrobić, by sprawić, że dziecko polubi ich smak?
Wiele dzieci jeszcze przed spróbowaniem produktu mówi, że czegoś nie lubi. Niechęć do dania mięsnego czy ryby może być także spowodowana złym doświadczeniem z przeszłości. Ważne jest, by przekonując dziecko do nowych smaków nie naciskać, bowiem presja może spowodować zaostrzenie niechęci, a przecież tego chcielibyśmy uniknąć.

Podając dziecku obiad, warto postarać się, aby był on dla niego atrakcyjny. Nie należy nakładać zbyt dużych porcji, które mogłyby przerazić dziecko. Dobrą propozycją jest połączenie ziemniaka z mięsem, a więc nabicie ich na widelec razem.
Podając rybę, której smak dla wielu dzieci jest mdły, warto zaserwować także sos, który poprawia smak dania. Smak mięsa z kolei poprawić może przygotowanie ich z dużą ilością ziół. Warto zadbać także o upieczenie go w folii, dzięki czemu unikniemy zarówno jego suchości czy zbyt dużej ilości tłuszczu.

Ryby posiadają ości, które mogą zniechęcić dziecko. Ze względu na to warto wybierać takie gatunki, których ości można w łatwy sposób wyciągnąć. Niepolecane są ryby w gotowej panierce oraz paluszki rybne, których skład nie jest tym, co dla nas dobre.

Kawałki mięska można ukryć w zupie, warto pokroić je drobniutko lub nawet zmiksować. Jest to doskonałą alternatywą dla tych dzieci, którym smak mięsa przeszkadza.

Marzena Wielgus
O Marzena Wielgus 114 artykułów
"Wiele rzeczy można powiedzieć o Marzenie Wielgus, ale przede wszystkim wiadomo, że są one przewidujące i doceniane, oczywiście są również precyzyjne, obiektywne i idealistyczne, ale w mniejszych dawkach i często są też rozpieszczane przez nawyki bycia agonującymi. Jednak jej uprzedzająca natura jest tym, co najbardziej lubi. Ludzie często liczą na siebie i jej spostrzegawczą naturę, szczególnie gdy potrzebują pomocy lub wsparcia. Nikt nie jest doskonały, a Marzena ma również wiele mniej pożądanych aspektów. Jej drapieżna natura i bezczelność powodują wiele pretensji i powodują, że jest co najmniej niewygodna. Na szczęście jej doceniająca natura zapewnia, że nie jest tak często."

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*