Menu dziecka

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Wielu rodziców martwi się, kiedy ich dzieci nie jedzą. Często jednak, sumując wszystkie posiłki, okazuje się, że nasza pociecha, w przeliczeniu na swoją wagę oraz przede wszystkim na wielkość żołądka, wcale tak mało nie je i nie należałoby o niej mówić, że jest niejadkiem.
Aby zatem uspokoić rodziców, postanowiliśmy zgłębić wiedzę na temat menu dzieci.

Postaw na regularność posiłków

Już dwuletnie dziecko powinno spożywać 5 posiłków w ciągu dnia, a zatem pierwsze i drugie śniadanie, obiad, podwieczorek oraz kolację.
Żelazna zasada, której każdy rodzic powinien przestrzegać mówi o regularności posiłków, a więc o spożywaniu ich o tej samej porze. Niekorzystnie wpływa bowiem spożywanie posiłków o różnych godzinach.
Zbyt długie przerwy między posiłkami obniżają poziom glukozy we krwi, przez co dzieci stają się poddenerwowane i rozdrażnione. Spadają także możliwości intelektualne, a przecież okres dziecięcy to czas, kiedy mózg jest najbardziej chłonny i najlepiej przyswaja informacje.

Okazuje się, że nieregularne posiłki prowadzą do otyłości, z którą boryka się coraz więcej młodych organizmów. Niewskazane est przy tym jedzenie zbyt obfitych posiłków, jak i niewielkich, jeśli przerwy między nimi nie są unormowane.
Zbyt duże porcje o nieuregulowanych porach prowadzą do gromadzenia się tłuszczu, bowiem organizm nie wie, kiedy dostarczony będzie mu kolejny posiłek. W przypadku porcji małych, organizm nie otrzymuje dostatecznej porcji cennych składników a ich niedobór może doprowadzić nawet do zatrzymania rozwoju dziecka.

Sposób na niejadka

Dziecko lubiące niemal każdy smak to dla rodziców radość i komfort. Znacznie trudniej jest, kiedy nasza pociecha ma jedynie kilka dań, które toleruje i uznaje na warte jedzenia. Co wówczas?
Warto uzbroić się w cierpliwość i nie zmuszać malca do polubienie czegoś, co nie jest dla niego smaczne. Nie należy też biegać za dzieckiem z kanapką, jogurtem czy inna przekąską podczas spaceru czy wizyty na placu zabaw. Bądźmy pewni, że jeśli pociecha się wybiega, zgłodnieje, a wówczas na pewno ze smakiem zje zabrane na spacer danie.

Przygotowywanie posiłków

Każde z pięciu dań powinno być inne i zawierać cenne składniki zapewniające prawidłowy rozwój dziecka.

Śniadanie – to najważniejszy, zarówno dla dziecka, jak i osoby dorosłej, posiłek dnia. Powinno ono stanowić 25% dziennej porcji żywności.
Warto zaserwować maluchowi szklankę bogatego w białko i wapń mleka lub płatki z mlekiem oraz kanapkę z serem lub szynką, pomidorem i szczypiorkiem.
Dobrze skomponowane śniadanie da dziecku energię na wiele godzin. Wskazane, by zjeść je do godziny po obudzeniu się.
Dziecko 1-3 letnie powinno otrzymać porcję 250-325 kcal, zaś 4-6 letnie 350-425 kcal.

Drugie śniadanie – (10% dziennej porcji żywności) ten posiłek powinien być znacznie lżejszy. Maluchowi można zaserwować banana, jabłko lub jogurt owocowy.

Posiłek ten powinien być zjedzony pomiędzy 10 a 11.
1-3 latek powinien otrzymać porcję dającą 100-130 kcal, zaś 4-6 latek 140-170 kcal.

Obiad 30% dziennej porcji żywności. Posiłek ten powinien składać się z dwóch dań: zupy i drugiego dania oraz deseru. Drugie danie bazować powinno na białku (mięso, ryba, jaja), węglowodanach (ryż, kasza, ziemniaki) oraz warzywach (surówka).

Aby wzmocnić organizm, dziecko powinno zjeść ten najbardziej energetyczny posiłek dnia około 13-14. Dziecko 1-3-letnie powinno otrzymać porcję 300-390 kcal, natomiast 4-6-letnie 420-510 kcal.

Podwieczorek – podobnie jak drugie śniadanie stanowić powinno 10% dziennej porcji żywności. Wskazana jest kolejna porcja mleka, np. w postaci budyniu, można podać także kawałek domowego ciasta czy naleśniki.

Odpowiednią porą na podwieczorek jest godzina 16-17. Dziecko w wieku 1-3 lat powinno spożyć podwieczorek dostarczający 100-130 kcal, zaś w wieku 4-6 lat – 140-170 kcal.

Kolacja – (25% dziennej porcji żywności) nie powinna być zbyt ciężka ani jedzona zbyt późno. Odpowiednie będą wartościowe kanapki z wędliną, twarożkiem, pomidorem i szczypiorkiem.

Ostatni posiłek powinien być zjedzony co najmniej godzinę przed zaśnięciem, nie powinien być przy tym ciężkostrawny.
Kolacja dziecka 1-3 letniego powinna dostarczyć mu 250-325 kcal, zaś 4-6 letniego 350-425 kcal.

Często zdarza się tak, że jednego dnia nasze dziecko nie ma apetytu, innego dnia zajada ze smakiem, wręcz upominając się o kolejny posiłek lub jego zwiększenie.
Warto dlatego patrzeć na tygodniową, nie zaś dzienną konsumpcję, bo ta pierwsza da nam lepszy obraz tego, czy ilość spożywanych pokarmów jest dla naszej pociechy właściwa.

Wszystkich Rodziców zapraszamy do dyskusji na forum, bowiem wiemy, że temat związany z menu dzieci jest tematem wielu rozmów a dobrych wskazówek nigdy za wiele.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*