Dieta na wypadanie włosów

[Głosów:1    Średnia:5/5]

Codziennie tracimy około 50 włosów. Wiosną i jesienią wypada ich dziennie nawet do 80. Wypadanie większej ilości włosów może być spowodowane chorobą.

Przyczyną mogą być zaburzenia hormonalne, zaburzenia na tle neurotycznym a także niedobory żywieniowe, które mogą być rozwiązane przez właściwy sposób odżywiania. Do nadmiernego wypadania włosów przyczynia się też wzmożone złuszczanie naskórka czaszki czyli łupież. Gdy zaobserwujemy gwałtowne wypadanie włosów powinniśmy udać się do lekarza, który przypisze odpowiednią kurację.
Dieta o wysokiej zawartości tłuszczów lub cholesterolu może źle wpływać na kondycję włosów i przyczyniać się do ich wypadania. Podstawowe składniki odżywcze, które należy wprowadzić do swojej diety aby poprawić ilość włosów na głowie to: witamina A, niektóre witaminy B, biotyna, witamina C, miedź, żelazo, cynk, białka i woda. Korzystnie na włosy i cerę wpływają również kwasy tłuszczowe omega-3 zawarte między innymi w tłustych rybach i orzechach. Białko potrzebne jest do budowy nowych włosów, w miejsce wypadających. Trzeba dziennie zjeść około 100g drobiu albo ryb. Jeśli ktoś jest wegetarianinem, mięso może zastąpić soją.

Odpowiednie spożycie witaminy A jest niezbędne we wspieraniu zdrowia komórek i tkanek w całym organizmie, w tym głowy i włosów. Długotrwały niedobór witaminy A może prowadzić do utraty włosów i łupieżu. Dzienne spożycie witaminy A dla dorosłych powinno wynosić 5000 jm (jednostek międzynarodowych). Źródła witaminy A to źródła roślinne w postaci karotenoidów, takich jak beta-karoten, które są konwertowane na witaminę A w organizmie, oraz źródła zwierzęce.

Źródła roślinne obejmują czerwone, żółte i pomarańczowe owoce i warzywa, jak również niektóre ciemnozielone warzywa liściaste. Do źródeł zwierzęcych należy retinol. Do tych źródeł należą:
- wątroba
- olej rybny
- jaja
- wzbogacone mleka
- inne środki spożywcze wzbogacane witaminą A

Witamina B6, kwas foliowy, witamina B12

Wszystkie trzy z tych witamin B są niezbędne do normalnego tworzenia czerwonych krwinek lub hemoglobiny. Podstawową funkcją hemoglobiny jest transport tlenu z płuc do tkanek w organizmie, w tym także do włosów. Zdrowe i silne włosy potrzebują stałego dopływu krwi i tlenu.
Spośród wszystkich witamin właśnie te z grupy B najkorzystniej wpływają na kondycję włosów. Witaminy te stymulują odnowę komórek, w tym komórek mieszka włosowego, odnawiających się najszybciej w całym organizmie.

  • witamina B3 poprawia mikrokrążenie krwi
  • witamina B5 wspomaga wzrost włosów
  • witamina B6 jest niezbędna do przemiany zawierających siarkę białek w keratynę
  • witamina B8 kontroluje wydzielanie sebum.

A niedobór tych witamin B mogą być przyczyną obniżenia tego dopływu, co prowadzi do wypadania włosów, zniszczonych włosów, i wolnego porostu. Zalecane dzienne spożycie witaminy B6 wynosi 2,0 miligramów dla przeciętnego dorosłego. Najlepszym źródłem witaminy B6 są białka zawarte w żywności:
- kurczak
- ryba
- wieprzowina
- wątroba
- nerki
- pszenica
- pełne ziarna zbóż, orzechy i rośliny strączkowe również zawierają sporą ilość wit.B6.

Zalecane dzienne spożycie kwasu foliowego wynosi 400 mikrogramów dla przeciętnego dorosłego. Źródła kwasu foliowego:
- warzywa liściaste
- sok pomarańczowy
- awokado
- buraki
- brokuły
- drożdże browarniane
- wątroba
- kiełki pszenicy

Zalecane dzienne spożycie witaminy B12 to 6,0 mikrogramów dla przeciętnego dorosłego. B12 znajduje się głównie w następującej żywności:
- mięso
- ryba
- drób
- jaja
- mleka
- inne produkty mleczarskie

Biotyna jest produkowana w jelitach przez bakterie. W rzadkich przypadkach niedobór biotyny może powodować wypadanie włosów.
Zalecana dzienna dawka wynosi 300 mikrogramów dla przeciętnego dorosłego. Biotyna znajduje się w szerokiej gamie żywności. Najlepsze źródła biotyny to:
- jaja
- wątroba
- drożdże
- zboża

Białka są podstawowym składnikiem racjonalnej diety; zapobiegają wypadaniu włosów, ponieważ zawierają aminokwasy siarkowe, które biorą udział w procesie keratynizacji i stanowią budulec włosów. Bogatym źródłem białka są niektóre ryby (sola, tuńczyk), sery, mąka sojowa, soczewica, fasola i inne rośliny strączkowe. Białka są niezbędne dla każdej komórki w organizmie, w do normalnego wzrostu włosów. Źródła białka:
- mięso
- drób
- ryba
- jaja
- mleka
- ser
- jogurt
- produkty sojowe

Niedobór witaminy C może spowodować, że włosy mogą być podatne na rozdwajanie i problematyczne. Witamina C jest niezbędna do produkcji kolagenu. Zalecana dzienna dawka witaminy C wynosi 60 miligramów na podstawie średniej dla dorosłych. Palącym potrzeba dwa razy tyle witaminy C, co niepalącym. Witamina C znajduje się w źródłach roślinnych, takich jak:
- owoce cytrusowe
- jagody
- melony
- papryka
- ciemne zielone warzywa liściaste
- ziemniaki
- pomidory

Miedź jest ma zasadnicze znaczenie dla powstawania hemoglobiny i jest potrzebna do przenoszenia tlenu do czerwonych krwinek. Hemoglobina jest niezbędna dla utrzymania odpowiedniego dopływu krwi do cebulek włosów. Nadmiar cynku z suplementów żywieniowych może hamować wchłanianie miedzi w organizmie.

Zalecane dzienne spożycie miedzi wynosi 2,0 miligrama dla przeciętnego dorosłego.
Najlepsze źródła miedzi to:
- wątroby
- owoce morza
- nasiona
- orzechy

Siarka natomiast wiąże białka tworzące keratynę. Do powstania wiązania niezbędny jest także cynk, łączący się z końcową grupą siarkową białka i spajający ją z kolejną proteinową cząsteczką. Dlatego właśnie odpowiednie proporcje siarki i cynku mają kluczowe znaczenie dla prawidłowej budowy włosów. Znaczne ilości siarki zawierają – między innymi – krewetki, drób, wołowina, soja, brązowy ryż i wiele innych pokarmów. Cynk dostarczają ostrygi, jaja, wołowina, pszenica i soczewica.

Woda jest jednym z najważniejszych składników odżywczych istotnych dla życia. Właściwe nawodnienie jest ważnym czynnikiem dla zdrowych włosów i promowania dobrego stanu zdrowia. Woda bierze udział w transporcie witamin, minerałów, aminokwasów i innych składników odżywczych. Zalecana ilość wody do picia każdego dnia to 2 litry.

Żelazo jest niezbędne do przenoszenia tlenu do krwinek czerwonych. Niedobór żelaza może prowadzić do stanu niedokrwistości i do ewentualnego zwiększenia wypadania włosów. Niedokrwistość może być łatwo zdiagnozowana z badania krwi i charakteryzuje się zmęczeniem, osłabieniem i ogólnym złym stanem zdrowia.Zalecana dzienna dawka wynosi 18 miligramów żelaza. Zalecana dzienna dawka żelaza wzrasta w okresie ciąży i karmienia piersią.
Żelazo zawierają produkty pochodzenia zwierzęcego takie jak mięso oraz rośliny spożywcze, takie jak szpinak, czerwona fasola i otręby.

Dobre odżywianie może być korzystne dla zdrowia Twoich włosów i głowy.

Zdrowa dla włosów dieta powinna zawierać:

  • produkty z ziaren
  • warzywa
  • owoce
  • produkty mleczne
  • chude mięso
  • ryba
  • drób
  • rośliny strączkowe
  • nienasycone tłuszcze

Regularne ćwiczenia i radzenie sobie ze stresem, ograniczenie spożycia alkoholu i unikanie tytoniu są również niezbędne dla dobrego stanu zdrowia oraz mają istotne znaczenie dla zapobiegania i leczenia czasowego wypadania włosów.

Naturalna pielęgnacja

Istnieje wiele ziół, które są przydatne w leczeniu wypadających włosów. Zioła takie jak aloes, pokrzywa, liści brzozy stymulują wzrost włosów. Skrzyp polny jest doskonałym źródłem krzemionki i pomaga zachować silne i błyszczące włosy. Zioła takie jak arnika górska, nagietek, rozmaryn, rumianek, łopian są również przydatne przy wypadaniu włosów. Można sporządzć napary ze wszystkich powyższych ziół i pić je regularnie. Ponadto warto stosować te zioła do płukania włosów, wmasowując preparat w skórę głowy.

Szampon powinien być łagodny (dziecinny). Włosy myjemy tylko raz, delikatnie. Po myciu głowy na włosy nakładamy odżywkę. Jeśli włosy wypadają nie powinniśmy używać suszarki, niech schną same. Gdy bardzo nam się spieszy – suszymy, ale chłodnym podmuchem. Rozczesujemy dopiero gdy włosy trochę wyschną – nigdy na siłę.

Marzena Wielgus
O Marzena Wielgus 114 artykułów
"Wiele rzeczy można powiedzieć o Marzenie Wielgus, ale przede wszystkim wiadomo, że są one przewidujące i doceniane, oczywiście są również precyzyjne, obiektywne i idealistyczne, ale w mniejszych dawkach i często są też rozpieszczane przez nawyki bycia agonującymi. Jednak jej uprzedzająca natura jest tym, co najbardziej lubi. Ludzie często liczą na siebie i jej spostrzegawczą naturę, szczególnie gdy potrzebują pomocy lub wsparcia. Nikt nie jest doskonały, a Marzena ma również wiele mniej pożądanych aspektów. Jej drapieżna natura i bezczelność powodują wiele pretensji i powodują, że jest co najmniej niewygodna. Na szczęście jej doceniająca natura zapewnia, że nie jest tak często."

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*