Awitaminoza

[Głosów:1    Średnia:4/5]

Awitaminoza to choroba, której typową przyczyną jest niedobór czy też całkowity brak w organizmie witaminy bądź grupy witamin. Niekiedy uważa się, że sama awitaminoza nie jest chorbą, jednakże przyczyną rozwijania się chorby. Odmiana choroby jest zależny od typu awitaminozy.

Modyfikacja stylu życia, niedbalstwa dietetyczne oraz konsekwentne zmniejszanie ilości witamin w roślinach (rezultat zmian oraz unowocześniania techniki uprawy) wywołują, że awitaminoza pojawia się coraz to częściej.

Pierwszymi symptomami deficytu witamin są zmiany wyglądu oraz samopoczucia.
Wypadanie włosów, kruche paznokcie, ziemista cera, wyczerpanie, apatia zapowiadają niedobór substancji odżywczych, w tym z całą pewnością brak witamin.

W przypadku pojawienia się symptomów awitaminozy jakiejkolwiek witaminy propaguje się wdrożyć poza zwiększoną dawką witaminy, której brak spowodował chorobę także inne witaminy. Organizm działa bowiem jako całość i nie zdarza się praktycznie wystąpienie niedoboru tylko jednej witaminy.

Jako że większość witamin musi być ustawicznie dostarczana wspólnie z pożywieniem, wszelkie symptomy pogorszenia samopoczucia powinny być znakiem do uzupełnienia diety w typowe witaminy. Najlepiej jeżeli witaminy bedą pochodziły ze swieżych roślin. Jeżeli nie możemy zapewnić sobie poprawnej diety wskazane jest sięgnąć po naturalne suplementy.

Najważniejsza jest przeciwdziałanie. Wiadomo iż w współczesnych czasach ustabilizowanie diety jest nadzwyczaj trudne, a w mieście po prostu niemożliwe. Skutkiem tego coraz częściej pojawia się awitaminoza u dzieci oraz u dorosłych.

Awitaminoza powinna być zwalczana pod dokładną kontrolą lekarza, który pouczy pacjenta w jakich ilościach i jakie witaminy winien zażywać. Jest to kluczowe, ponieważ nadwyżka witamin czyli hiperwitaminoza jest tak samo niebezpieczna jak ich deficyt. Zażywanie witamin, których brakuje w naszym organizmie powinno odbywać się jeszcze długo po ustąpieniu choroby albo symptomów spowodowanych przez awitaminozę.

Niedostatki witamin można bez trudu uzupełnić nie tylko zdrowym jedzeniem, jednak także suplementami diety, jakich nie brakuje w dowolnej aptece. Są osiągalne dla każdego i można je nabywać bez recepty. Witaminy w postaci pigułek, proszków albo syropów są wskazane zwłaszcza dla osób, które prowadzą szybki oraz nieregularny tryb życia, przez co nie mają czasu na to, żeby w ciągu dnia poprawnie się pożywić i zaspokoić fundamentalne potrzeby własnego organizmu.

Jeśli tymczasem jesteśmy zwolennikami zdrowego jedzenia, oto parę przykładów niezbędnych do życia witamin, chorób wywołanych ich deficytem oraz produktów, w których możemy je spotkać:
B1-jej awitaminoza powoduje chorobę Beri-Beri, spotykana jest w ryżu łuskanym.
B2-jej nieobecność wywołuje nadwrażliwość na światło, anemię, podrażnienia skóry, zapalenie gardła oraz jamy ustnej. Występuje w szczególności w chudych serach, pełnoziarnistym chlebie, jajach, migdałach, grzybach, dziczyźnie.
Witamina PP- źródło jej występowania to: przetwory mleczne, truskawki, pomarańcze, jabłka, gruszki, marchew, biała kapusta oraz cebula. Jej niedostatki mogą prowadzić do uszkodzenia wątroby, bezsenności, ubytku masy ciała oraz zawrotów głowy.
B6– jej awitaminoza może wywołać zmiany skórne, pęknięcia na ustach plus nerwowość. Występuje w większości wypadków w mięsie, drobiu, rybach oraz poniektórych warzywach.
B9 i B12– braki tych ważnych witamin mogą wywołać ogólne zmęczenie organizmu, anemię oraz zaburzenia układu pokarmowego. Zalega w mięsie.
Witamina H- jej braki objawiają się zmianami skórnymi, brakiem apetytu oraz osłabieniem organizmu. Możemy ją zastać w wątróbce, mące sojowej, żółtkach jaj, orzechach włoskich oraz ziemnych.
Witamina C- której nieobecność może spowodować szkorbut oraz obniżenie ogólnej odporności całego organizmu. Przeważnie możemy ją znaleźć w ziemniakach, kwaszonej kapuście oraz cytrusach.
Witamina A- jej braki wiodą do kurzej ślepoty, zmiany skórne, łamliwość paznokci, brak apetytu również osłabienie organizmu. Występuje w marchewce, pietruszce, boćwinie, szpinaku, dyni, morelach oraz pomidorach.
Witamina D– jej awitaminoza jest niebezpieczna dla dzieci, albowiem przyczynia się do krzywicy. Znajduje się w tranie, śledziu, makreli oraz łososiu.
Witamina E– na ogół spotkamy ją w oleju słonecznikowym i sojowym a także w migdałach. I margarynie. Jej niedostatek ujemnie wpływa na układ odpornościowy organizmu.
Witamina K- zbyt mała ilość tej substancji przynosi problemy układu krwionośnego. Wytwarzana jest w przewodzie pokarmowym człowieka.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*